Зарубіжна література

13.03.2020

Завдання із зарубіжної літератури:

7 КЛАС
Перегляньте фільм
https://www.youtube.com/watch?v=DcYwaogUhrs
 Підготувати повідомлення про О.Генрі. Прочитати новелу "Дари волхвів"

9 КЛАС
Переляньте фільм
https://www.youtube.com/watch?v=8ZJ5hwzDsMM
 Підготувати повідомлення про Бернанда Шоу. Прочитати п'єсу "Пігмаліон"

11 КЛАС
Підготувати повідомлення про Габріеля Гарсіа Лорку. Опрацювати теоретичний матеріал підручника, стор. 206 - 217. Прочитати оповідання " Стариган з крилами". Опрацювати завдання на стор.214.
https://www.youtube.com/watch?v=pCmX_Hj_uAc

Завдання з української мови:

7 КЛАС
Переглянути відео урок
https://www.youtube.com/watch?v=ij3CQJuTR-s
Опрацювати теоретичний матеріал підручника стор.186. Виконати письмово вправу 330.

Завдання з української літератури:


7КЛАС
Підготувати повідомлення про Марину Павленко. Прочитати оповідання " Русалонька з 7 В".
Перегляньте проєкт
https://www.youtube.com/watch?v=2QmV_SfdfTU





У своїй роботі учителя зарубіжної літератури багато уваги приділяю аналізу художнього твору.Деякими доробками хочу з вами поділитись.

Образи - символи в повістях М. Булгакова " Собаче серце " і " Рокові яйця"


Італійський Проторенесанс.     Данте Аліг’єрі  « Божественна комедія » 

Мета: показати особливості періоду Проторенесансу в Італії, викласти відомості про життя і творчість Данте, з’ясувати місце його творчості в літературному процесі епохи, ознайомити учнів з морально – філософським змістом « Божественної комедії », її художньою структурою, особливостями композиції та основними образами ( Поет, Вергілій, Беатріче ), проаналізувати 1 пісню « Пекла », поглибити поняття про віршову строфу ( терцину ), поему, риму; розвивати навички дослідницької діяльності, виразного читання, образного мислення; виховувати інтерес до культурної спадщини людства, утверджувати пріоритет особистості та загальнолюдських цінностей.

Тип уроку: урок засвоэння нових знань

Хід уроку:
І. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

1. Вірш Ліни Костенко « Під вечір виходить на вулицю він » звучить виконанні підготовленого учня або в аудіозапису.

Під вечір виходить на вулицю він.
Флоренція плаче йому навздогін.
Ці сльози вже зайві. Минуло життя.
Йому вже в це місто нема вороття.
Флоренція плаче: він звідси, він наші
Колись прокляла і прогнала вона ж.
Високий вигнанець говорить їй: ні.
У тебе ж є той кондотьєр на коні.
І площі тієї кільце кам'яне,
де ти присудила спалити мене.
Вважай, що спалила. Згорів я. Помер.
Сім міст сперечались, що їхній Гомер.
А ти ж, моє місто,— єдине, одне! —
О, як ти цькувало і гнало мене!
Прославилось, рідне. Осанна тобі.
Хай ірис цвіте на твоєму гербі...
Дарує їй профіль. Вінків не бере.
Де хоче — воскресне, де хоче — умре.
Одежа у нього з тонкого сукна.
На скронях його молода сивина.
Він тихо іде, він повільно іде.
У нього й чоло ще таке молоде!
Хто скаже про нього: старий він як світ?
Він — Данте. Йому тільки тисяча літ,

  - Як ви розумієте останні слова?

2. Вступне слово учителя « Творець безсмертного шедевра».

Є імена, котрі неможливо обминути, вивчаючи світову літературу. До таких імен, які заслужили визнання всіх народів і часів, які стоять на вершині мистецтва слова і про які говорять лише гіперболами – величний, неповторний, осфйний, геній – належить ім′я Данте Алігєрі, головний твір якого – « Комедію » - через три століття Джованні Боккаччо назвав « Божественною », а його самого «дарованим Божою милістю». Дійсно, в самому імені Данте прихований його шлях до безсмертя. Ім′я Данте перекладається як «той, хто дарує»; він подарував людині віру у свою силу, у свої можливості, надію на моральне оновлення себе і всього людства. А з іншого боку, як вважав Боккаччо, сам Данте став «Божественним даром» своєму часові, бо він розбудив від середньовічного сну свою епоху і своєю творчістю відкрив нову добу – добу Відродження.
          Англійський літературознавець Д. Берт у своїй книзі « 100 кращих літераторів » поставив Данте на друге місце після Шекспіра, зазначивши, що він залишається вічним еталоном європейської цивілізації, його « Божественна комедія» - одним із найбільш шанованих і впоивових літературних творів в історії, напевно найвеличнішою з усіх існуючих поем. Завдяки Данте, як пише Берт, література Гомера відродилася в італійській мові, яку Данте узаконив у поетичній спадщині і передав Шекспірові та Відродженню. Жодний з авторів не посідав такого недосяжного місця у своїй добі, як Данте у Середньовіччі. Дійсно, як пише Берт, він став пророком і совістю свого часу.

ІІ. Оголошення теми , мети та завдань уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Завдання для учнів:
-          Визначити особливості культури та літератури доби Середньовіччя.
  1. Вплив релігії.
  2. Народність мистецтва.
  3. Геоцентрична система світу ( у центрі – Бог ).
  4. Ідея залежності людини від вищих сил.
  5. Вчення про існування двох світів: вищого – божественного, нижчого – земного, що є тільки відображенням вищого.
  6. Усвідомлення драматизму проявів всесвіту.
  7. Відображення людини, драматизму її буття, багатства почуттів.

ІV. Формування нових знань, умінь і навичок.

  1. « Проторенесанс в Італії ». лекція учителя ( повідомлення підготовлених учнів).

Наступною сторінкою у розвитку світової культури та літеатури після Середньовіччя стала епоха Відродження або Ренесанс. Уперше термін «Відродження» використав італійський гуманіст Дж. Вазарі в трактаті « Життєписи видатних живописців, скульпторів, архітекторів». Він відтворив загальну атмосферу епоепохи бажання відродити культурні цінності античності в нових історичних умовах. Чому саме античності? Бо античне мистецтво було своєрідним гімном людині, прославленням її фізичної та духовної краси. У період переходу від Середньовіччя до  нового часу людина знову опинилась у центрі уваги митців. Долаючи середньовічні уявлення про людські долі, пор залежність людини від Бога, про незмінність її натури, представники ренесансної культури поетизували особистість, що усвідомила силу свого розуму і творчих можливостей, утверджували можливість духовного розвитку людинита її здатність самостійно вибирати свій шлях і поширився в усіх країнах Європи, в Італі ї щ е на межі ХІІІ-ХІV ст. з′явилися митці, котрі на багато віків уперед визначили шлях розвиткукультури. Цей період називають Проторенесансом, тобто, початком Віродження. Свідомість людей тогочасу ще не зовсім звільнилася від старих догм, ще не було відкритого опору церковній схоластиці, однак митці почали більше звертатися до проблем особистості. Виразниками нового гуманістичного перевороту в Італії вважають поета Данте і худолжника Джотто.

  1. Демонстрація репродукційробіт митцв італійського Відродження.( Джотто, Мазаччо, Донателлло, Бруналескі )

  1. Мистецтвознавчий коментар учителя.
Біля витоків італійського Відродження стояли худоник Мазаччо, скульптор Донателло, архітектор Брунеллескі. У своєму живописі Мозаччо вперше використав наукову перспективу, що дозволяла художникові зображувати будь-які об′єкти так, як ми бачимо їх в натурі. Брунеллесківпродовж 14 років вивчав у Римі пам′ятники античності, серед яких він знайшов прообрази нового стилю. А скульптор Донателло у своїх творіннях неначе відповідав митцям античності зі свого часу: людинатак само велична й прекрасна, як і раніше, тільки вона збагатилася духовно.
Пізнійше, у 15 ст. Створюють свої шедеври Паоло, Уччело, Андріа  дель Кастаньо, Доменіко Гірландайо. На межі 15 -16 ст. Навколо правителя Флоренції Медичі збирався гурток живописців і поетів  ( Ботічеллі, Поллайолло, Ліппі).
Памятки цього часу відзначачютться досконалістю. Цей період найвищого розквіту італійського мистецтва називають Високим Відродженням. У цей час працюють такі генії як Леонардо да Вінчі, Рафаель, Мікеланджело Буанпротті, а пізніше Джорджоне, Веронезе, Палладіо.
Останні дві третини 15 ст.називають Пізнім Відродженням. Це був період посиленя феодальної реакції, коли католицька церква оголосила похід проти гуманізму в усіх напрямках, у тому числі й у мистецтві. Тлді творили великі майстри Тиціан, Тінторрето.
В історії культури і в памяті людства назавжди залищаться ті, хто першим запалив вогонь Відродження й передав його наступним поколінням. Серед них був Данте – останній поет Середньовіччя і перший поет Відродження.

  1. Повідомлення учнів – « біографів»
-          Життя і творчість Данте
-          « Нове життя »

Коментар учителя.
Найвеличніше творіння Данте « Божественна комедія». Роботу над поемою поет розпочав 1300 року, а завершив 1321, в останні місяці свого життя.

  1. Загальний аналіз « Божественної комедії». Бесіда з учнями, коментар учителя.

-          Назва твору.
Данте назвав свою поему « Комедією». Пізніше Дж. Боккаччо був вражений силою таланту автора й величчю цого задуму і тому приєднав до назви визначення « Божественна». Під такою назвою « Божественна комедія » - твір був опублікований у 1555 році у Венеції

-          Тематика
Данте описує блукання душі після смерті і в алегоричній формі показує, що людина відповідно до своїх вчинків на землі потрапляє до пекла, чистилища або раю. Письменник опирався на християнське вчення про те, що людина має два життя і дві смерті – фізичну (тілесну) і вічну (духовну). Однак поет долає середньовічне уявлення про незмінність і прирченністьлюдської натури. У центрі його твору людина, котра прагне духовного вдосконаленнясебе і світу, вона здатна осягнути гріховність всього людства і всеж знайти вихід у Нове життя.

-          Ідейний зміст.
Про задум твору Данте писав у листі до Канраде де Ла-Скала: « Врятувати людство від ганебногостану і привести до їх до щастя». Письменник мрвяв про ддуховне спасіння людиний усього світу. Він проголошуваввисокі ідеали Добра, Любові, Милосердя, Розуму, які, н його думку, можуть змінити все життя людства. Письменник, на противагу середньовічній моралі, стверджував, що людина повинна усвідомити своє становище на землі, намагається поліпшити його, звернувшись до прихованих сил у своїй душі. Данте утверджував силу внутрішніх можливостей людини, її здатність до духовногоперетворення себе і світу.

-          Осюбливості сюжету.
Основний сюжет твору складає подорож героя загробним світом. Цей прийом до Данте неодноразово використовували його великі попередники – Гомер, Овідій, Стацій, Вергілій. У середньовічній літературі існував жанр « видіння», в якому митці показували муки грішників або раювання праведних у загробному світі. У Данте «подорож душі після життя» перетворюється на всеосяжну картину, яка показує духовний стан сучасної йому Італії, висвітлює ряд цілком реальних проблем, що набувають філософського значення.

-          Композиція.
Грандіозну будову поеми можна порівняти з храмом, де кожна деталь точно зважена і розрахована . Три частини охоплюють увесь уявнииий загробний світ середньовічної людини: « Пекло», «Чистилище», «Рай». Поет розглядає його уже з точки зорулюдини епохи Відроженя, котр більше думає пор реальне життя. Алегорична цифра 3, що втілює божественну триєдність,- свідомий задум письменника. Кожна частина містить 33 пісні, а всоього у поемі 100 пісень разом із вступом. Форма терцини (тривірша з безперервним ланцюгом рим: аба, всв,сас) прийнята для всіх чстин поеми. Данте прагнув до гармонії пропорцій, називаючи себе геометром. Думкою про гармонію світу поррсякнутий весь твір.
-          Жанр
Твір називається комедією згідно з риторикою того часу. Трагедією називали твір, написаний « високим» стилем і латинською мовою. Данте говорив, що його комедія написана «середнім» стилем. За стилістичними поняттями епохи це означало, що в поемі немає ні особливої трагедійної піднесеності, ні навмисного зниження стилю до комічного бурлеску. « Божественна комедія » - ліро- епічна поема, в якій розповідь про зовнішні події переплітається з ліричним та філософськими роздумами автора.

-          Алегоризм образів і ситуацій
Поема написана у чотирьох аспектах. Перший аспект – буквальний, коли текст сприймається реально. Другий аспект – алегоричний, коли під текстом розуміються події зовнішнього світу. Третій аспект – моральний – передбачає опис переживань і пристрастей людської душі. Четвертий аспект – аналогічний ( зі старогецької «такий, що підносить угору»), тобто містичний, філософський. За такою авторсько. Концепцією кожен образ або ситуацію поеми можна розуміти по-різному. Данте поєднуєє реальні і вигадані образи: біблійних героїв та персонажів античної міфології, всторичних діячів та фаптастичні образи. Усе це дозволяє йому стврити широку панораму людсткого буття в історичному й моральноо – філософському контексті. Данте перший в літературі показавреальну людину і реальне людство: добро і зло ним зображені не абстрактно-умовно, а на прикладах із реального життя таісторії світової культури. Водночас поет намагавсяосмислити сутність людини й світу з позиціїВічності, Космосу. Автор прагнув усвідомити, куди ж взагалі прямує людство і чи можна змінити цей напрям, повернути людей на правильний шлях.

  1. Практичні завдання.
-          Визначити вид римування, використовується в українському перекладі « Божественної комедії »( кільцеве )
-          Визначити жанрові ознаки поеми у творі Данте.
-          Прослуховування І пісні « Пекла » « Ліс».( у виконанні учителя або в аудіозаписі).


  1. Бесіда на сприйняття І пісні « Пекла».
-          Про що говориться у пісні?
-          Назвіть головного героя.
-          Які почуття його охопили?
-          Хто перешкоджає йому?
-          Хто врятував Данте від звірів?
-          Де відбувається дія?
-          Куди веде головного героя Вергілій?
-           
  1. Основні образи « Божественної комедії ». Складання таблиці. ( «Акваріум»).

Образи
Зміст
Буквальний
Алегоричний
Моральний
Філософський
Поет
Данте
Пошуки людиною місця в суспільстві
Людська душа заблукала серед гріхів, прагне очищення
Пошук людиною духовних ідеалів для людства
Ліс
Темний, густий ліс
Політичні чвари в Італії
Людські гріхи і помилки.
Втрата людством правильного шляху, духовних орієнтирів
Хижаки
Леопард, Лев, Вовчиця
Політичні супротивники
Перелюбство, гординя, жадібність, користолюбство
Людські вади, спокуси
Вергілій
Римський поет
Прихильник суспільної єдності
Ідеал громадянських чеснот, людських якостей
Провісник християнства, втілення Божественної мудрості
 Беатріче
Козанапоета Беатріче Портінарі
Ідеал жіночності, кохання.
Любов, моральні цінності, , що просвітлюють душу людини
Символ Божественної любові, що вебедо духовного відродження і вічного життя
Пагорб
Узвишшя
Над лісом гріхів височить пагорб доброчесності
Доброчесність – мета кожної людини
Через доброчесність можна піднестися до Бога

  1. Завдання для учнів. Визначити елементи сюжету 1 пісні.
 Експозиція – блукання героя в темному лісі.
Завязка – зустріч з хижаками.
Розвиток дії – Вергілій рятує поета від хижаків, пропонує йому полишити « діл цей шпетний » і знайти інший шлях для душ.
Кульмінація ( психологічна ) – поет духовно прозріває, він готовий пройти за Вергілієм усі важкі шляхи в пошуках морального очищення.
Розвязка – поети йдуть у загробний світ.

  1. Характеристика образу Поета (за змістом 1 пісні).
-          скільки було років Поетові, коли він розпочав подорож загробним світом?
-          Яке це має значення?
-          За допомогою яких засобів автор передає душевні переживання героя?
-          Куди прагне душа героя?
-          Як він ставиться до Вергілія?
-          Що можна сказати про ліричного героя з точки зору його мораьлних рис?

  1. Характеристика образу Вергілія (за змістом 1 пісні)
-          Як автор характеризує Вергілія у першій пісні? Знайдіть відповідні цитати?
-          Які його твори і герої з них згадуються у « Божественній комедії»?
-          Схарактеризуйте мову героя?
-          До чого він закликає Данте?

V.  Підсумкова бесіда.
-          Чому Данте вважають воетом, котрий здійснив духовний переворот у культурному житті людства?
-          Яку країну вважають батьківщиною Відродження?
-          Доведіть, що Данте був останнім поетом Седньовіччя і першим поетом Відродження.Які риси середньовічної культури та ренесансні ідеї відбилися у його творчості?
-          Назвіть основну тему та ідею « Божественної комедії ».
-          Як побудований цей твір?
-          Яке значення вкладав автор у свої образи і ситуації.

VІ.  Домашнє завдання.
Прочитати 5 та 33 пісні «Божественної комедії ». Визначити авторську оцінку образів Франчески, Паоло та графа Уголіно. Групі учнів – « істориків » підготувати повідомлення про історичну основу 33 пісні.   


VІІ. Пісумки уроку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий